Zjazd miesięczny w Poznaniu

W dniach 15-17 listopada 2019 roku w szkole salezjańskiej w Poznaniu odbył się zjazd Salezjańskiego Wolontariatu Misyjnego MŁODZI ŚWIATU. Wśród uczestników znaleźli się wolontariusze z Krakowa, Wrocławia, Rumii i Poznania oraz dwóch kleryków z Lądu. Dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z wolontariatem, był to cenny czas, w którym mogli usłyszeć o doświadczeniach misyjnych wolontariuszy, którzy w tym roku wrócili z misji.
Naszym zadaniem na ten weekend było między innymi budowanie wspólnoty, w której każdy czuje się bezpiecznie i swobodnie. Centralnym punktem każdego dnia było wspólne przeżywanie Eucharystii. Dbaliśmy o jej piękno, angażując się we wspólny śpiew, grę na instrumentach, czytanie Słowa Bożego. Zarówno na Mszach Świętych, jak i na konferencjach, usłyszeliśmy wiele cennych słów. Ksiądz Bartosz Kulczyk pokierował do nas słowa o tym, jak powinniśmy zarządzać swoim czasem. Każdego dnia trzeba dobrze rozdysponować go na sen, relacje z drugim człowiekiem, modlitwę i pracę. Ważne jest, abyśmy nie zaniedbywali bliskich, angażując się zbytnio w pracę. Wolontariusze mieli okazję dowiedzieć się jak w praktyce wyglądają przygotowania do wyjazdu misyjnego i sama jego realizacja. Słuchaliśmy o wyjeździe małżeństwa – Marty i Daniela, którzy w wakacje wyruszyli do placówki salezjańskiej w Demokratycznej Republice Kongo. Uczestniczyliśmy w warsztatach z zakresu pierwszej pomocy. Ich zaletą był praktyczny charakter. Zdobytą wiedzę – na przykład z zakresy wiązania opatrunków – mieliśmy okazję ćwiczyć na sobie. Ratownik prowadzący zajęcia udzielał nam wielu cennych wskazówek i podpowiadał jak ustrzec się przed błędami, które mogłyby zaszkodzić poszkodowanemu. Z pewnością wiedza o tym, jak pomóc osobie, która potrzebuje pomocy medycznej, jest cennym doświadczeniem na misjach. Możemy dzięki niej czuć się bardziej bezpieczni! Zachęcamy do obejrzenia filmu pod tytułem 101 łez. Pozwala on na refleksję o wolontariacie w Azji i o tym, jak wiara przeżywana jest na różnych kontynentach. Cennym punktem naszego planu była również konferencja o błędach poznawczych, które nie pozwalają budować zdrowych relacji z drugim człowiekiem. Zweryfikowanie ich w swoim zachowaniu jest pierwszym krokiem do tego, by podjąć walkę z nimi.

W sobotni wieczór zebraliśmy się, aby wspólnie wielbić Pana Boga. Wszyscy chętni mogli powierzyć swoje troski i prośby w modlitwie wstawienniczej udzielanej przez obecnych kapłanów i kleryków. Nie zabrakło nam czasu również na integrację. Braliśmy udział w jarmarku bożonarodzeniowym, zwiedzaliśmy Stary Rynek i Targi Poznańskie. W przyjaznej atmosferze graliśmy w planszówki. Poznaliśmy zabawy zespołowe, które w przyszłości będziemy może mieli okazję wykorzystać w pracy z dziećmi na misjach lub w oratorium. Ostatniego dnia dzieliliśmy się swoimi przemyśleniami o tym, co ważnego dla nas usłyszeliśmy i czego doświadczyliśmy, będąc razem. Bez wątpienia każdy z nas zapamiętał fragment jednej z konferencji, który zostanie z nim na długo lub doświadczył spotkania z drugim człowiekiem, które wsparło go na duchu. Już wypatrujemy kolejnego, grudniowego zjazdu, który tym razem odbędzie się we Wrocławiu!